Crashdieet en de gevolgen daarvan voor je lichaam

Een crashdieet is een dieet waarbij je in korte tijd relatief veel gewicht kunt verliezen

Een crashdieet is een dieet waarbij je in korte tijd relatief veel gewicht kunt verliezen

Crashdieet: Wat is het

Een crashdieet is een dieet waarbij je in korte tijd relatief veel gewicht kunt verliezen. In enkele weken tot 10 kilo of meer ! Je gewicht ‘crasht’ als het ware. Er zijn enorm veel populaire diëten die hieronder vallen.

Hoe bereik je dit gewichtsverlies
Je bereikt dit gewichtsverlies door heel weinig te eten (maximaal 500 – 1.000 kca per dag, hoe minder hoe beter).

Waar bestaat het gewichtsverlies uit
Hier komt al het eerste gevaar. Een persoon dat op een gezonde manier wil afvallen, zorgt ervoor dat hij/zij vet verbrandt.

Bij het volgen van een crashdieet, worden de vetreserves echter pas als laatste aangesproken. Het gewichtsverlies bestaat voornamelijk uit:

  • vocht;
  • spierweefsel;
  • overige bouwstoffen.

Wat gebeurt er nog meer met je lichaam

Tijdens het afvallen en volgen van een crashdieet, krijgt het lichaam heel weinig voeding binnen. Te weinig om optimaal te kunnen presteren. Het lichaam denkt als het ware dat er zware tijden zijn aangebroken, met weinig beschikbaar voedsel. Als reactie hierop, gaat het lichaam in de spaarstand (zuiniger om met energie). Oftewel de vetverbranding gaat omlaag. Je merkt dit bijvoorbeeld doordat je sneller moe en futloos bent.

Verder krijg je te weinig voedingsstoffen binnen wat op langere termijn risico’s voor je gezondheid opleveren. Je wordt vatbaarder voor ziektes en hebt minder weerstand.

Wat gebeurt er als weer wordt overgestapt op normale voeding

Zodra je weer ‘normaal’ gaat eten en drinken, worden eerst alle tekorten aangevuld. Het lichaam zal dus een extra deel van jouw voeding gebruiken om weer gezond te worden. Je komt dus weer aan en meestal is zit je snel weer op het gewicht van vóór het dieet.

Het duurt echter een poos voordat het lichaam weer overstapt van de ‘spaarstand’ naar de normale vetverbranding. Terwijl je dus weer gewoon eet en drinkt blijft het lichaam nog even denken dat het zuinig moet zijn met wat er binnenkomt en slaat meer voeding op als vet. Het lichaam weet namelijk niet of er binnenkort weer een zware tijd staat aan te komen en wil hierop voorbereid zijn met extra reserves. Je komt dus makkelijker aan dan voorheen en de kans bestaat dat je zwaarder wordt dan toen je startte met het dieet.

Hoe langer of hoe vaker je een crashdieet hebt gevolgd, hoe langer dit proces duurt.

Conclusie:
Denk goed na voordat je start met een crashdieet. Blijf uitgebalanceerd eten en denk bij elk dieet logisch na.

Dit bericht is geplaatst in Nieuws met de tags . Bookmark de permalink.