GI Dieet

GI Dieet (Glycemische Index)

Wat is het GI Dieet (Glycemische Index)

GI is een afkorting van Glycemische Index.

De waarde van de glycemische index geeft aan hoe snel voedsel (koolhydraten) verteert en wordt omgezet in glucose. De glycemische index stelt suiker (glucose) op 100 en zet alle andere voedingsmiddelen daartegen af.

Hoe lager de waarde, hoe langzamer deze vertering plaatsvindt. Het voordeel hiervan is dat je je langer verzadigd voelt.

Afvallen met het GI dieet (Glycemische Index)
Als je wil afvallen met het GI dieet, dan betekent dat, dat je een dieet moet volgen met minder calorieën dan je verbrandt, gecombineerd met producten (koolhydraten) met een lage glycemische index.

Het grote voordeel van dit dieet is dat je niet apart hoeft te eten van anderen. Je let zelf gewoon op, op de hoeveelheden en de koolhydraten in de maaltijden zijn erg gezond.

De verschillende fases van het GI dieet:

Glycemische Index FASE 1: Afvallen
Tijdens fase 1 van het GI dieet verlaag je de inname van het aantal calorieën. De koolhydraten die je inneemt hebben een lage glycemische index. Je hebt hierdoor weinig tot geen honger en zult je overtollige vetreserves verbranden. Koolhydraten die verboden zijn hebben een GI waarde van 70 of meer. Toegestaan een waarde van 55 of minder.

Glycemische Index FASE 2: Op gewicht blijven
Fase 2 start als je je streefgewicht hebt bereikt. je bent qua calorieinname en -verbruik in evenwicht. Nu mag je ook koolhydraten met een GI waarde tussen de 55 en de 70 in.

Overige regels van het GI Dieet:

  1. Neem 6 maaltijden per dag: 3 gewone en 3 snacks, verdeeld over de dag.
  2. Zorg er altijd voor dat elke maaltijd de juiste mate van koolhydraten, proteïne en vet bevat.
  3. Eet veel groente
  4. Drink veel water
  5. Beweeg regelmatig. Dagelijks 30 minuten.
  6. Zie het GI Dieet niet als een snelle manier om af te vallen, maar als een gezonde leefwijze

Overzicht producten met hun Glycemische Index (GI voedingsgids)
Klik hier voor een overzicht van producten met hun GI waarde.

[WPCR_INSERT]

Dit bericht is geplaatst in Koolhydraat gericht met de tags . Bookmark de permalink.