Glas wijn of bier mag best als je wilt afvallen

Wie te horen krijgt dat je alcohol moet vermijden als je wilt afvallen kan opgelucht ademhalen. Diverse studies tonen aan matig alcohol (1 glaasje per dag) nauwelijks invloed heeft op jouw gewicht.

Hoewel sommige diëten zoals bijvoorbeeld Weight Watchers alcohol niet verbieden, zolang je de calorieën die je hierbij binnenkrijgt maar compenseert door iets anders te laten staan, verbieden de meeste afslankmethoden alcohol in een afslankdieet.

Een journaliste van The New York Times vroeg zich af of dit verbod wel wetenschappelijk onderbouwd was en worstelde zich door tientallen studies met verrassende conclusies.

Geen verband tussen alcoholgebruik en gewichtstoename
Heel veel studies laten tegenstrijdige uitkomsten zien als het gaat om alcohol en gewicht.
Een zeer uitgebreide studie in 2015 echter toont aan dat matig alcoholgebruik (mannen: 2 glazen, vrouwen: 1 glas) niet automatisch leidt tot gewichtstoename.
Regelmatig gebruik van alcohol (af en toe meer dan 5 glazen of dagelijks (mannen: 4 glazen, vrouwen:3 glazen)) echter vormt wel een aanzienlijk risico bij het krijgen van overgewicht.

Alcohol is brandstof

In tegenstelling tot eiwitten, vetten en koolhydraten wordt alcohol niet door het lichaam opgeslagen, maar direct gebruikt als brandstof, wat tot een afname leidt van andere bronnen. Dit betekent dat mensen die alcohol drinken meer moeten bewegen of minder moeten eten om deze overtollige calorieën te compenseren.

Er zitten echter wel nadelen aan het gebruik van alcohol. Zo is bekend dat mensen die alcohol drinken, sneller geneigd zijn om daar ook iets (extra) bij te eten. En dit extraatje wordt wel door het lichaam opgeslagen als vet.
Ook is elk lichaam verschillend en reageert iedereen anders op het gebruik van alcohol. Ook al heb je exact hetzelfde gewicht, leeftijd en leefstijl als iemand anders. Toch kunnen de gevolgen van hetzelfde alcoholgebruik anders op een lichaam en gewicht uitpakken.

Eindconclusie
De eindconclusie van de onderzoekster is simpel: Matig alcoholgebruik hoeft geen invloed te hebben op jouw gewicht, zolang je je bewust bent van de extra risico’s en je het alcoholgebruik compenseert door op een andere en gezonde manier jouw leefstijl aan te passen.

Zelfcontrole is hierbij heel belangrijk: Houd regelmatig bij wat je weegt en pas jouw leefstijl aan als je langzaam aankomt in gewicht. Speel hiermee: Kijk wat het effect van alcohol is op jouw gewicht en pas jouw drinkpatroon aan naarmate jouw levensstijl op andere vlakken verandert.

Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.