Koolhydraten

Wat zijn koolhydraten

Koolhydraten zijn de belangrijkste energieleveranciers voor ons lichaam. Dit komt omdat de omzetting naar energie sneller verloopt dan bijvoorbeeld vet.

Koolhydraten worden onderverdeeld in 3 groepen:

  1. Monosachariden: glucose, fructose en galactose.
  2. Disachariden: o.a. sucrose, lactose en maltose
  3. Polysachariden: ook wel complexe koolhydraten genoemd. Beter bekend onder de naam zetmeel.

koolhydraten worden in ons spijsverteringskanaal afgebroken en voorzien ons lichaam als glucose via het bloed vervolgens als brandstof. Bij te weinig glucose in het bloed krijg je honger, bij te veel wordt het overtollige opgeslagen als vet.

Hoe belangrijk zijn koolhydraten als je wil afvallen
Veel diëten zien koolhydraten als de grootste boosdoener van overgewicht. Veel eiwitdiëten elimineren deze bijvoorbeeld. Andere diëten maken onderscheid tussen slechte en goede.

Koolhydraten hebben op 2 manier invloed op je gewicht:

  1. Door het eten van teveel sla je het extra deel op als vet en kom je aan.
  2. Door het eten van de de verkeerden stijgt het glucosegehalte in het bloed heel snel, waardoor je sneller honger krijgt en meer eet dan noodzakelijk.

Het glucosegehalte (bloedsuikerpeil) mag niet teveel fluctueren. Gebeurt dit wel dan heeft dit invloed op je energielevel (vermoeidheid bijv.) en dus het hongergevoel.

Glycemische index
De glycemische index (GI) van een koolhydraat is een getal dat aangeeft hoe sterk de glucosegehalte in het bloed omhoog gaat na het eten van een voedingsmiddel. Hoe lager het getal hoe beter.

Slechte koolhydraten
zijn alle koolhydraten die boven de GI van 50 komen. Hieronder vallen o.a.:

  • alle geraffineerde meelsoorten
  • suiker
  • honing
  • melkchocola
  • sommige zoetstoffen
  • dextrose
  • mais
  • gekookte wortelen
  • rode bieten
  • aardappelen
  • koolraap.

Goede koolhydraten
worden niet zo sterk door het lichaam geabsorbeerd en hebben daardoor een zwakke stijging van de glycemie tot gevolg. Goede koolhydraten zijn o.a.

  • volkorenbrood,
  • roggebrood,
  • zuivelprodukten,
  • fructose (vruchtensuiker),
  • appels
  • sinaasappels
  • aardbeien
  • noten
  • olijven
  • peulvruchten (geen tuinbonen)
  • paddestoelen.
Dit bericht is geplaatst in Nieuws met de tags . Bookmark de permalink.