Mineralen

Wat zijn Mineralen

Mineralen zijn belangrijke onderdelen van het lichaam, maar die het lichaam niet zelf kan aanmaken (zoals bij vitamines).

Ze moeten dus van buiten het lichaam komen.

Om te kunnen werken hebben vitaminen mineralen nodig. Andere functies waarbij ze een rol spelen zijn:

  • Transport van zuurstof naar de lichaamscellen;
  • De groei van het lichaam;
  • Instandhouding en herstel van weefsel;
  • Spiercontractie
  • Werking van de zenuwen
  • Energiehuishouding.

Micro- en Macro mineralen
Mineralen zijn onder te verdelen in twee groepen:

Micro mineralen (spoorelementen) zijn mineralen waarvan we dagelijks maar een kleine hoeveelheid van nodig hebben.

Macro mineralen zijn mineralen waarvan we dagelijks een grote hoeveelheid nodig hebben.

Er zijn in totaal 20 mineralen bekend. De belangrijkste mineralen zijn:

  • Calcium
  • Chloor
  • Chromium
  • IJzer
  • Jodium
  • Kalium
  • Fluor
  • Koper
  • Kobalt
  • Magnesium

Klik hier voor informatie over de werking van de belangrijkste mineralen

Afvallen
Als je wil afvallen zijn ook mineralen van groot belang. Ze helpen je om het afslankproces te verbeteren, gemotiveerd te blijven, en om allerlei uitdagingen die je tijdens het afvallen doormaakt het hoofd te bieden.

Chomium (chroom) bijvoorbeeld beïnvloedt de suikerspiegel, waardoor trek in koolhydraten afneemt.

Calcium stimuleert de vetverbranding, waardoor je sneller zult afslanken.

Magnesium speelt een zeer belangrijke rol bij het cholesterolgehalte en de bloedsuikerspiegel.

Jodium is een belangrijk bestanddeel voor de werking van de schildklier, die weer een enorm belangrijke rol speelt bij de vetverbranding.

Tekort aan belangrijke voedingsstoffen
Iemand die zonder na te denken een dieet volgt, loopt snel het risico belangrijk mineralen te missen. De eerste dagen zal dit niet zoveel effect hebben, maar al snel leidt een tekort tot een verslechtering van bepaalde lichaamsfuncties. Je zal dan niet meer het maximale resultaat bereiken en je hebt zelfs kans dat je een tegengesteld effect bereikt. Daarom is het verstandig om de juiste keuzes te maken. Kies bijvoorbeeld voor een dieet, waarbij je wel dagelijks alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Met maaltijdvervangers bijvoorbeeld.

Dit bericht is geplaatst in Nieuws met de tags . Bookmark de permalink.