50 % minder kans op ziekte van Parkinson met Mediterrane dieet
Uit nieuw onderzoek blijkt een mediterrane dieet, rijk aan groenten, fruit en vis het risico op de ziekte van Parkinson bijna te halveren.
De studie is gepubliceerd in het European Journal of Neurology en ondersteunt eerdere onderzoeken. Aangetoond is dat het risico op Parkinson met maar liefst 46 % daalt als een gezonde eetgewoonte wordt aangeleerd.
Parkinson
De ziekte van Parkinson is een ongeneeslijke hersenziekte waarbij zennuwcellen langzaam afsterven. Dit leidt ertoe dat mensen geleidelijker steeds minder goed gaan bewegen, slikken en praten tot ze uiteindelijk volledig invalide zijn. In Groot Brittanië leiden 120.000 mensen aan deze ziekte.
Het is niet helemaal duidelijk waarom bepaalde voedingsmiddelen een beschermend effect hebben, maar de ziekte lijkt vaker voor te komen als het lichaam wordt aangevallen door zogenaamde vrije radicalen.
Fruit, groenten, vis en peulvruchten bevatten allemaal veel antioxidanten die dit proces tegengaan.
Ouderen
Elk jaar komen er in Groot Brittanië ongeveer 10.000 nieuwe Parkinson patiënten bij. Vooral bij ouderen is het risico op deze ziekte sinds de jaren 60 sterk toegenomen (van 0,5 % naar 4 % per 1.000 mensen).
30 januari 2012 22.15 ES
|