Onderzoek en veel media namen het over deze week: Mensen die frisdrank vervangen door water of light frisdrank vallen af.
Het onderzoek is gehouden door de universiteit van North Carolina.
Uit het onderzoek, onder 318 personen met overgewicht kwam naar voren dat het vervangen van pure frisdranken een extra gewichtsverlies kan opleveren van 2 kilo in een half jaar.
De groep die water begon te drinken had tevens een lagere bloedspiegel dan de groep die overging op light frisdrank.
Wel bleek weer dat mensen een dieet makkelijker volhouden als ze overstappen op light frisdranken in plaats van water.
Cola
Het onderzoek is niet heel verrassend natuurlijk. Een glas cola bevat 100 kcal. per glas. Drink je gemiddeld 4 glazen per dag en vervang je dit door 0 kcal. dranken dan kun je alleen hierdoor al 400 kcal. per dag oftwel elke 18 dagen 1 kilo vet verbranden. 2 Kilo gemiddeld in een periode van 6 maanden is dan nog relatief weinig.