Sonoma dieet

het Sonoma dieet

Wat is het Sonoma dieet

Het Sonoma dieet is vernoemd naar de wijnstreek in californie waar mensen verrassend slanker en gezonder blijken dan in de rest van Amerika.
Diëtist Connie Guttersen onderzocht dit fenomeen, distilleerde er een dieet uit en schreef er een boek over.

Afvallen in drie fases met de nadruk op eenvoud, genieten en smaak.
Het dieet bestempelt 10 soorten voedsel als power voedsel: Amandelen, Paprika’s, Bosbessen, Broccoli, Druiven, Olijfolie, Spinazie, Aardbeien, Tomaten, Gehele granen.
Wijn, als product van druiven is een belangrijk onderdeel van het Sonoma dieet.

De Sonoma-levensstijl lijkt veel overeenkomsten te hebben met het mediterrane eetpatroon.
Alleen doet het Sonoma-dieet uitsluitend aan volkorenproducten.

De drie fasen van het Sonoma dieet

Het dieet is opgedeeld in 3 fasen:

  • De eerste fase duurt 10 dagen en is het strengste.
  • De tweede fase is de belangrijkste fase van het gewichtsverlies
  • De derde fase is de levenslange onderhoudsfase.

Het Sonoma dieet is gebaseerd op het nemen van de juiste porties en niet zozeer op het tellen van hoeveelheden of calorieen. Het leren van de juiste porties wordt bijvoorbeeld gedaan door het gebruik van een 18 cm bord voor het ontbijt en een 23 cm bord voor het diner.

Recepten met wijntips
De tweede helft van het boek bestaat uit recepten. Veel lichte, typisch Californische gerechten. Er wordt ook veel gebruik gemaakt van smaakmakers als kruidenmengsels, marinades en dressings. Elk recept gaat vergezeld van een wijntip, want 1 glas wijn per dag wordt aangemoedigd.

Andere diëten in deze categorie zijn:
17 Dagen diet
Atkins dieet
Heller Programma
Low carb dieet
Montignac
Ornish dieet
Paleo dieet
Pastadieet (7 dagen)
Scarsdale dieet
Slankbrood
Vezeldieet
Waistline
Zone dieet

[WPCR_INSERT]

Dit bericht is geplaatst in Koolhydraat gericht met de tags . Bookmark de permalink.